historiakultura

Chartres, miejsce tajemne (kontynuacja – 1)

Również pora na teksty sprzed transformacji (w paint) opowieści o katedrze w Chartres. Na szczęście z braku czasu liznąłem tylko temat, przekształcając zaledwie dwa odcinki z osiemnastu. Lecz chodzi również o to, by temat nie ulegał zapomnieniu, a więc spokojnie kontynuuje z przyjemnością pisząc, a nie przedstawiając fotki w paint..

Geometria i Symbolika Katedry w Chartres

Tradycyjnie nazywany ” Wiekiem Katedry” był okres od 1130 by 1280. Ale w 1130 rozpoczęła go nie Katedra, lecz Klasztor Saint-Denis we Francji.
I to właśnie w Saint-Denis, na wniosek Sugera, doradcy króla Ludwika VII, urodził się nowy styl, który otrzymał później przydomek ” Gotycki „.
Suger wniósł nowe pojęcie świątyni. Zamiast dokładnie określonej i zamkniętej przestrzeni, sanktuarium w jego koncepcji musiało przyjąć światło.
Suger przedstawił wizje idealnego związku między człowiekiem i Bogiem, który jest owym Światłem padającym na świeckich. Jest to podstawowa teoria tej sztuki. Ta nowa sztuka uznana została przez współczesnych jako „. Artyzm z Francji.” Trafiła również na dynastie Kapetyngów, która poparła nowy styl.
Gotyk to system budowy w oparciu o tzw.: Żebrowe sklepienia, które pojawiły się we wszystkich Kościołach i Katedrach na całym chrześcijańskim Zachodzie oraz w przypadku benedyktynów i cystersów w budowanych przez nich opactwach.

Przykład sklepień żebrowych – Katedra w Chartres

Gotyk pojawia się po Pierwszej Krucjacie, a zwłaszcza po powrocie w 1128 roku pierwszych dziewięciu Templariuszy. I od tego momentu budowane są wszędzie Kościoły, Opactwa i Katedry, szczególnie w Ile-de-France i Szampanii.
Gotyk nie wynika z traktatów, powstał w sposób jaki wymieniłem. Nie istnieją w zasadzie budowle w stylu przejściowym.
Prawda świętych gór w centrum średniowiecznego miasta, bo Katedra jest magicznym związkiem pomiędzy trzema płaszczyznami Wszechświata, Nieba, Ziemi i Podziemia. Katedry Gotyckie są rzeczywistym obrazem Stworzenia i Praw rządzących budową Wszechświata.
Tak więc symbolika katedry jest poświęcona badaniu podstawowych praw architektury sakralnej. Liczba opisuje ducha, duszy i ciała geometrii architektury.
Lecz Katedry to nie tylko statyczne odwzorowanie Wszechświata. Według obrzędów, które odbywają się w nich, jest przemienienie przestrzeni, umożliwiające Wiernym, przeobrażenie swojego charakteru w uduchowiony.
Pielgrzymka do wnętrza Katedry jest alchemiczną ścieżką, o czym świadczy Labirynt lub rzeźby na fasadach kilku Katedr.
Katedra w Chartres jest nie tylko realistycznym Obrazem świata, ale jeszcze bardziej struktura obrazu, to znaczy, że odtwarza Jego wewnętrzne struktury i matematykę.

Tłumaczenie napisów:
ciel – Niebo
esprit – Duch
voute -sklepienie
Terre – Ziemia
Atmosphere – Powietrze
colonnes – kolumny
sol – podłoga
Ame – Dusza
sous-terre – podziemie
corps – Ciało

Katedra zawarta jest na trzech poziomach obejmujących Wszechświat, to znaczy.: Niebo, Ziemia i Podziemie. Zgodnie z tradycją, Człowiek jest Wszechświatem w miniaturze i składa się z trzech poziomów.: Ducha, Duszy i Ciała.
Świat, w świątyni i Człowiek został stworzony z tego samego modelu.
Związek między człowiekiem a jego Stwórcą został osiągnięty przy Katedrze.
Trójskładnikowe partycje świątyni wyrażają się zarówno w budynku w poziomie, jak i w pionie. Poziom: Chóru, transeptu i nawy głównej rośnie.: Schowki, gleby i krypty, w końcu, do elewacji.: Strzałki, róż i okien i drzwi, to powtórzenia tego samego modelu strukturalnego.

Podziemny Świat Czarnej Madonny z Chartres – celtyckie korzenie

To jest oczywiście romańska drewniana rzeźba przedstawiająca zagadkową Czarna Madonnę, nawet nie wierna kopia, oryginał zaginał, jeszcze przed wybudowaniem w tym miejscu Katedry.

Nie należy tego Świata mylić z Piekłem.
Przeciwnie, jest to Niebo do góry nogami, to znaczy, Niebo nocy.
To mroczne środowisko, które pozwoliło światłu się urodzić, reaguje na pojawienie się życia, wówczas to staną korzenie rzeczy. Nasiona zasiane w ziemi, nasiona z tellurycznej energii, która jest podana. Te niewidzialne siły reprezentowane są przez Czarną Madonnę, której przypisano wszystkie cechy podziemia celtyckiego. Dlatego Dziewicę Marię zazwyczaj czci się w Krypcie Kościoła, jak w Chartres. W ciemnym i wilgotnym środowisku skryte są tajemnice zmartwychwstania i przemiany. Stanowi ona matrycę życia i przypomina funkcję świętej jaskini religii Celtów, poświęconej czci Bogini Matki.
Choć wykorzystanie Krypty w katolickiej liturgii jest mało znane, przypisuje się jej inicjacje obowiązków. Musimy jeszcze pamiętać, chrzcielnica z pierwszych kościołów chrześcijańskich była właśnie tam.
Krypta sprzyja drugim narodzinom człowieka w łonie ziemi. Wyjście z krypty w świetle dnia jest porównywalne do narodzin w życiu duchowym. To również świat Przodków, którzy posiadają tajne przejścia od życia do śmierci i śmierci do życia ..

(…)

Tak naprawdę to jeszcze nie skończyłem wstępu. Jednak to długie wprowadzenie jest konieczne, bym potem mógł wykazać Geniusz twórców Katedry w Chartres.
Katedra Notre Dame w Paryżu jest tylko kontynuacją idei Maryjnej, która narodziła się w Chartres i wszystkiego tego, co postaram się przedstawić w tym temacie. Być może, jeśli będzie to miało sens, opisze więcej budowli gotyckich, w tym Notre Dame de Paris (…)

Dlaczego nazwa „styl gotycki”, przecież Goci to nie Francuzi. Francja to Celtowie, Galowie i Frankowie ..

Odpowiadam:
Nikt w wiekach średnich nie pamiętał Celtów, natomiast wszyscy pamiętali Gotów, Ostrogotów, Wizygotów, a najbardziej chyba spokrewnionych z nimi Wandali..
„Gotyk”, „gotycki” nazwa ta została użyta po raz pierwszy w połowie XV wieku przez L.B. Albertiego. Było to określenie opisujące wytwory kultury uważanej za prymitywną i barbarzyńską. Negatywną ocenę stylu gotyckiego potwierdził Giorgio Vasari w XVI w. Dla ludności italskiej gotyckie formy architektoniczne były równie obce i niezrozumiałe, jak poprzedzający go romanizm. Zatem architektura i styl gotycki nie mają żadnego historycznego związku z plemieniem Gotów.

Styl gotycki był nazywany także stylem ostrołukowym. Jednak i to określenie nie jest właściwe. Ostry łuk występował nie tylko w architekturze gotyku. Występował już (i to wcześniej) w stylu romańskim oraz w architekturze islamu.

Sklepienie żebrowe krzyżowane na planie uciętego łuku Rzymskiego. Widać witraże, które wspaniale filtrują światło dnia.

To było to, co odróżniało sklepienie gotyckie od romańskiego. Luk nie jest półkolem, ale dwoma niedociągniętymi ćwiartkami okręgu tworzącymi ostrołuk. Stabilność w tym przypadku zapewnia słynny clef de voûte – klucz sklepienia, kamień lub cegła wmurowana w specjalnie wyliczonym miejscu, faktycznie wiążąca siły napierające na szczyt sklepienia.

Piękny witraż, przykład późniejszego Gotyku Płomienistego, jednak baza matematyczna ta sama, co u zarania stylu. Witraż jest umieszczony w fasadzie Głównej.

Oto jak ten witraż został najpierw wyliczony i wykreślony, by mogli go zrealizować natchnieni Artyści – najpierw byli natchnieni Matematycy i kreślarze..

Teraz interpretacja foniczna konstrukcji lukowej sklepienia.

Tu słychać śpiew i muzykę, która potrafi powalić na kolana!

Chór i Muzyka Polifoniczna w TAK zbudowanej przestrzeni… słyszycie?
To tez zostało, jak widać wyliczone i to bez nowoczesnych sonometrów, jeno trójkątem i uchem natchnionych Muzyków.

 

Skrzydła wiatru

Boczne zewnętrzne przypory tworzą prawdziwy las, wyglądają krucho ale wytrzymają jeszcze 1000 lat, bo są non-stop konserwowane.

12 maja 2012 roku

RobertzJamajki

Cdn.

4 thoughts on “Chartres, miejsce tajemne (kontynuacja – 1)

Dodaj komentarz